Psychology and related sciences

Study of psychology with other scientific fields and its influence from other sciences

Psychology and related sciences

Study of psychology with other scientific fields and its influence from other sciences

Psychology and related sciences
Presenting summaries of psychology books in Persian and English
Case studies on the relationship between psychology and religion, mysticism, philosophy, politics, social sciences, the influence of media, art and music
Provide a summary of the lecture series of professors related to the topic of the site
Review and analysis of scientific articles

 

The Cultural Psychology of Religiosity, Spirituality, and Secularism in Adolescence

 

خلاصه

روانشناسی فرهنگی آگاهی از دینداری، معنویت و سکولاریسم را در زندگی روانی افراد افزایش داده است. این مقاله با بررسی رشد دینداری، معنویت و سکولاریسم در میان، رویکردی فرهنگی-توسعی اتخاذ می کند. نوجوانان دارای تنوع فرهنگی در ابتدا، توضیحی در مورد چرایی مطالعه معتبر روانشناختی افراد ارائه شده است زندگی مستلزم در نظر گرفتن فرهنگ و مفاهیم کلیدی برای نظریه و روش است. در طول تحقیق در مورد دینداری، معنویت و سکولاریسم نوجوان توصیف شده است، از جمله مطالعات در مورد تصورات از خدا، باورهای پس از مرگ، توسعه اخلاق الوهیت در استدلال اخلاقی، افزایش اخیر در معنویت و سکولاریسم، و تأثیر جهانی شدن بر اساس جهان بینی و آیین های بلوغ مبتنی بر دین در حالی که تمرکز بر روی نوجوانان است، مقاله شامل تحقیقات مرتبط با کودکان و بزرگسالان در حال ظهور. جهت‌های تحقیقاتی آتی، از جمله فراخوانی پیشنهاد شده است به میزان وابستگی تأثیرات دین بر نوجوانان به فرهنگ و جهانی شدن پرداخته شود.

 

معرفی

بیش از 80 درصد از جمعیت جهان با یک مذهب آشنا هستند در عین حال، تقریباً 20 درصد نشان می دهد که مذهبی هستند .وابستگی مذهبی بودن و غیر مذهبی ممکن است مانند دو متمایز به نظر برسد .با این حال، تحقیقاتی که به باورها می پردازد و عملکرد گروه های فرهنگی و تک تک اعضای آنها متوجه می شود که مرزها بین دینداری متخلخل است، معنویت و سکولاریسم مثلا یک نوجوان ایرلندی می تواند خود را ملحد معرفی کند و به طور همزمان توسط جامعه خود به عنوان یک نمونه معنوی نامزد شود. یک نوجوان بومی استرالیایی ممکن است فعالانه در آن شرکت کند مناسک جمعی بلوغ که شامل آموزش دیرینه است باورهای دینی که به طور همزمان «قانون» نامیده می شود در فرآیند ایجاد باورهای مختلف که بیشتر فردگرا هستند.

مقاله حاضر دیدگاه روانشناسی فرهنگی را ارائه خواهد کرد در رشد دینداری، معنویت و سکولاریسم در نوجوانی در حالی که تمرکز این ویژه است شماره مجله مروری پژوهشی نوجوانان در مورد دینداری نوجوانان است و معنویت، این مقاله همچنین به سکولاریسم خواهد پرداخت به دلیل رشد جهانی آن و این واقعیت که گاهی اوقات با دینداری و معنویت تلاقی می کند. تمرکز در مورد رشد نوجوانان خواهد بود، اما تحقیقات مرتبط با کودکان و بزرگسالان در حال ظهور نیز شامل خواهد شد.

 

تعاریف و سازمان

تعریف دینداری، معنویت و سکولاریسم به نوعی که اعتباری در بین فرهنگ ها دارد یک چالش است. اینجا دینداری و معنویت مستلزم باور خواهد بود. دینداری مستلزم یک رابطه مثبت با یک یا ادیان بیشتر، که در آن یک دین معمولاً مجموعه ای از باورها و رفتارهای اعتقادی که توسط یک جامعه مشترک است.

معنویت به جستجوی فرد اشاره دارد یا احساس ارتباط با امر مقدس، ماوراء طبیعی یا واقعیت نهایی تعاریف علوم اجتماعی از دینداری، معنویت و سکولاریسم نوجوان فراوان هستند. محققان به سمت انعطاف پذیری و چند بعدی حرکت کرده اند. تعاریف به عنوان یک نقطه شروع در نظر گرفته شده اند، با این حال نیاز است. باید اذعان کرد که آنها ممکن است به همان اندازه به خوبی اعمال نشوند. همه گروه های فرهنگی اصطلاحات و معانی مربوط به دینداری، معنویت و سکولاریسم متفاوت است و در بین فرهنگ ها چند وجهی می باشد. همانطور که بحث خواهد شد بعداً، بررسی چنین تنوع فرهنگی دقیقاً بخشی از روانشناسی فرهنگی است.

هدف روانشناسی فرهنگی درک موارد گوناگون است روانشناسی اقوام مختلف حوزه فرهنگی روانشناسی در دهه های اخیر رشد کرده است. در ابتدا، همانطور که روانشناسان فرهنگی بر حک کردن الف متمرکز بودند برخی از رشته روانشناسی فرهنگی متمایز از روانشناسی میان فرهنگی است. بحث اصلی این بود که روانشناسی بین فرهنگی- مانند روانشناسی فرهنگی - شامل مطالعه مردمان مختلف است. فرهنگ‌ها، اما هدف اصلی آن برخلاف روانشناسی فرهنگی است. برای مستندسازی روانشناسی جهانی بود. پدیده ها. همچنین منتقدان روانشناسی میان فرهنگی اشاره کرد که اغلب مفاهیم و اقدامات توسعه یافته در ایالات متحده بدون توجه کافی صادر شد ارتباط آنها با شرایط محلی در حال حاضر، مرزهای بین روانشناسی فرهنگی و بین فرهنگی تیزتر شده اند. روانشناسان بین فرهنگی توجه فزاینده ای به تنوع فرهنگی و اعتبار زیست محیطی، شاید تا حدی در پاسخ به فرهنگ بوده است. نقد روانشناسی در حالی که در این مقاله از اصطلاح روانشناسی فرهنگی استفاده شده است.

توجه داشته باشید که این رشته رو به رشد شامل دانشمندان بسیاری می شود. علاوه بر روانشناسی رشته هایی از این قبیل : انسان شناسی، ارتباطات، آموزش، زبان شناسی، علوم سیاسی، مددکاری اجتماعی، جامعه شناسی و علوم اعصاب است.

فرهنگ در اینجا به صورت نمادین، رفتاری و وراثت های نهادی که به اشتراک گذاشته می شوند و توسط اعضای یک جامعه به صورت مشترک ساخته می شوند. فرهنگ مترادف با کشور یا قومیت نیست، بلکه جوامعی را توصیف می کند که اعضا عقاید، ارزش‌ها، رفتارها، روال‌های کلیدی را به اشتراک می‌گذارند نهادها البته جوامع فرهنگی شامل ناهمگونی در گروه ها، به عنوان محققانی که به فرهنگ می پردازند مسائلی که مدتهاست مشاهده شده است. تغییر همچنین بین جوامع فرهنگی، از جمله در درجه ناهمگونی و تغییر آنها در طول زمان مهم است. منبع تنوع در درون و بین فرهنگ ها دسترسی به قدرت است. اختلاف قدرت در طول خطوط رخ می دهد مانند منطقه جهان، ملیت، اجتماعی و اقتصادی طبقه، قومیت، جنسیت و مذهب است.

مقالات این شماره مجله، رشته های مختلف را ارائه می کنند. رویکردهای مطالعه دینی و معنوی رشد در نوجوانی می باشد. از آنجایی که اتهام فعلی مقاله معرفی دیدگاه روانشناسی فرهنگی است. دلایلی که چرا این دیدگاه ضروری است، در ادامه مورد بررسی خواهد بود.

 

روانشناسی فرهنگی: سه دلیل

1)  از دلایل ضروری بودن روانشناسی فرهنگی این است انسان ها به گونه ای فرهنگی منحصر به فرد تکامل یافته اند، آنها تقریباً قادر به سکونت در هر نقطه از کره زمین می باشند. مغزهای بزرگ ما را قادر ساخته تا با آن سازگار شویم اکثر محیط ها با ابداع روش های جدید بقا و انتقال آنها به فرزندانمان به عنوان بخشی از یک فرهنگ روش زندگی ما شده است. مغز بالغ نشده کودک انسان در تولد نسبت به سایر گونه ها نیز دوره وابستگی و بلوغ گسترده تری دارد. مغز و یادگیری در محیط های فیزیکی و فرهنگی محلی طولانی تر می شود. انسان جدا از سازگاری با محیط های جدید همچنین قادر به تغییر محیط خود شده اند، به طوری که دیگر انتخاب طبیعی به تنهایی نیست، بلکه انتخاب طبیعی است فرهنگ‌هایی که ایجاد می‌کنیم، نحوه زندگی ما را تعیین می‌کنند. به اختصار، فرهنگی بودن بخشی اساسی از معنای بودن است روانشناسی انسانی و فرهنگی به این واقعیت می پردازد.

2) ضرورت روانشناسی فرهنگی دیدگاه این است که امروز ما در یک جهانی شدن زندگی می کنیم جهانی که در آن افراد از فرهنگ های مختلف به طور مداوم در هر دو جنبه فیزیکی با دنیاهای دیجیتال یکدیگر در تماس باشند. جریان ایده ها، کالاها و مردم در سراسر جهان جدید نیست، اما فعلی است گستردگی و سرعت جهانی شدن بی سابقه است. از بسیاری جهات، نوجوانان و بزرگسالان در حال ظهور هستند خط مقدم جهانی شدن با گشودگی آنها به ایده های جدید، مصرف برندهای جهانی، تسهیلات با استفاده از جدیدترین فناوری های جهانی و مهاجرت از روستا به شهر مناطقی که در جستجوی فرصت های کاری جدید هستند. جالب است که تحقیقات روانشناسی در مورد جهت گیری جوانان به دین در زمینه جهانی شدن کمیاب است، اگرچه یک مطالعه اخیر در تایلند انجام شده است دریافتند که نوجوانان شهری با قرار گرفتن در معرض گسترده به جهانی شدن بر دیدگاه های فردی تاکید شده است مذهب در حالی که نوجوانان روستایی با کمترین مواجهه برای جهانی شدن دین به عنوان یک تجربه رابطه ای تلقی می شود که شامل دوستان، اعضای خانواده و معلمان می شود. جهانی شدن نیازمند فرهنگ است دیدگاه روانشناسی که به ما در درک از فرهنگ های مختلف، از جمله مذهبی، معنوی، و افکار و رفتارهای سکولار افراد کمک می کند. نکته حائز اهمیت این است که جهانی شدن تأثیری در سراسر جهان دارد، نه فقط در برخی کشورها، بلکه دیدگاه روانشناسی فرهنگی مربوط به همه ما ارائه می شود.

3) بیشتر جمعیت جهان در خارج از آن زندگی می کنند غرب، با این حال، بیشتر تحقیقات روان‌شناختی فقط شامل نمونه‌هایی می‌شود از آمریکای شمالی و اروپا، آنجا نیاز فوری به دانستن بیشتر در مورد روانشناسی است. در اکثریت جهان علاوه بر این، تقریبا جهان اکثریت علاوه بر این، تقریبا تمام جمعیت آینده پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد. مقداری از مناطق در حال توسعه اقتصادی جهان که مشاهده افزایش وابستگی مذهبی در بزرگسالان خود هستند. عنوان مثال این مورد در آفریقا به خصوص وجود دارد. آیا این به این معنی است که نوجوانان در این مناطق نیز بیشتر می شوند دینی هستند؟ اگر چنین است، باورهای مذهبی آنها چه اشکالی دارد؟ و آیا تمرینات گرفتن؟ و باورهای آنها چه پیامدهایی دارد.

 

روانشناسی فرهنگی: نظری و مفاهیم روش شناختی

روانشناسی مدت هاست که به دنبال ارائه نوموتتیک و دانش ایدیوگرافیک؛ یعنی علم چه وجه اشتراکی با همه انسان ها دارد و اینکه چگونه افراد منحصر به فرد هستند، به این ترتیب. روانشناسی فرهنگی نکته ای را در این بین اضافه می کند. روانشناسان فرهنگی از طریق مطالعه فرهنگ های مختلف ممکن است به اشتراکات انسانی اشاره داشته باشد. فرهنگ ها همچنین، روانشناسان فرهنگی ممکن است موردی را ارائه دهند. مطالعات افراد در گروه ها یا برجسته کردن چگونگی افراد در یک فرهنگ متفاوت هستند. با این حال، مهم است سهم روانشناسی فرهنگی این است که به آن اشاره کند انسان ها فرهنگی هستند و توجه به تنوع فرهنگی باعث می شود علوم اجتماعی بهتر بتواند کلید خود را به انجام برساند. اهداف کمک به دانش و بهبود زندگی افراد می کند. برای رسیدن به این اهداف علوم اجتماعی، فرهنگی و روانشناسان از نظری حساس به محیط زیست از رویکرد های روش شناختی استفاده می کنند.

 

پیامدهای تئوری: فراتر از یک اندازه-براساس-همه

از دیدگاه روانشناسی فرهنگی، یک اندازه برای همه مناسب است ویک اندازه برای نظریه ها کافی نیستند. روانشناسی تاریخچه جهانی گرایی دارد. نظریه ها (مانند فروید، پیاژه، کولبرگ، فاولر، مزلو)، و تحقیقات مبتنی بر این نظریه ها به بینش های ارزشمند این تحقیق کمک کرده است. اما در جذب تنوع بی اثر است.

تحقیقات کمی در مورد چگونگی فرهنگ وجود دارد که بر مفهوم سازی های خدا تأثیر می گذارد، اما مطالعات موجود نتیجه گیری عمده پیاژه را زیر سوال می برد و نشان می دهد که کودکان از فرهنگ های مذهبی مختلف

تصاویر متفاوتی از خدا ایجاد می کنند. مثلا یک مطالعه دریافتند که کودکان از سنت روز آخر، لوتری، و خانواده‌های منونیت تصاویر خدا را با ویژگی های عمیق بیشتری ترسیم کردند. (خدا به عنوان یک شخص)، در مقایسه با کودکان پیشینه یهودی ، پیتز 1976) مطالعه دیگری نشان داد که کودکان هندو، بیشتر از باپتیست، کاتولیک و یهودی خدای چند جانبه را توصیف می کنند (هلر 1986). بچه های هندو گفتند که احساس نزدیکی به خدا می کنند در حالی که همینطور خدا را به عنوان شکلی انتزاعی از انرژی به تصویر می‌کشند. در سراسر این مطالعه ها، نقاشی های کودکان و بیانیه ها منعکس کننده این بود که تصاویر متفاوتی از خدا که ادیان آنها را متمایز می کند وجود دارد، از جمله ایده های انتزاعی در برخی از دین ها و فرهنگ ها نیز متمایز هستند.

تحقیقاتی که این رگه های تحقیق را که شامل گروه های سنی اضافی و پرس و جو در مورد موجودات اضافی ماوراء الطبیعه نشان داده است که مذهب ها و فرهنگ های  مختلف واقعیت های روانی متفاوتی را به وجود می آورند. به عنوان مثال در یک مطالعه با مقایسه 3 گروه سنی کودکان(7 تا 12 سال) نوجوانان (13 تا 18 سال) بزرگسالان (36 تا 57 سال) در مورد انجیل و خط اصلی جوامع پروتستان آمریکایی در مورد تصورات خود از خدا و شیطان تجزیه و تحلیل مصاحبه های این 3 گروه تفاوت هایی را در چهار بعد نشان داد:

1) بعد مذهبی فرهنگ از نظر موجودات فراطبیعی تأثیر دارد و پر کردن واقعیت روانی تقریباً برای همه انجیلی ها، شیطان واقعی بود، در حالی که خط اصلی اکثریت شرکت کنندگان وجود شیطان را انکار کردند.

2) فرهنگ دینی از نظر چگونگی فرد تفاوت ایجاد می کند و موجودات ماوراء طبیعی را مشخص می کند. انجیلی ها حامله شدند. خداوند از نظر قدرت و قضاوت بیشتر از خط اصلی پروتستان ها است. آنها همچنین احتمال بیشتری داشتند که خدا را مرد ببینند، در حالی که پروتستان های اصلی اغلب جنسیت خدا را از نظر ایده انتزاعی "چیز دیگری" توصیف می کردند.

3) بعد مذهبی فرهنگ بر نحوه ارزیابی موجودات ماوراء طبیعی تأثیر می گذارد. برای انجیلی ها یک موضوع درونی به خصوص بزرگ وجود داشت. تفاوت در ارزیابی آنها از خدا و شیطان، در مقایسه به خطوط اصلی انجیلیان، خدا را مثبت تر از شیطان تا شیطان به مراتب منفی تر از خدا را بسیار بیشتر ارزیابی می کردند.

4) فرهنگ دینی باعث ایجاد تفاوت در رابطه ای که انسان با خدا دارد در دو گروه با هم تفاوت داشتند و به شدت در مورد میزان کنترل آنها بر خدا می دیدند. زندگی آنها این تفاوت را توسط یک انجیلی نمونه است ذکر کرده است. نوجوانی که اظهار داشت: «خداوند همه چیز را کنترل می کند مثل: نوع افرادی که ملاقات می کنم، نحوه واکنش من در موقعیت ها» و یک خط اصلی نوجوانی که گفت: «فکر می‌کنم خدا خودمان را به حال خود رها می‌کند تا خودمان تصمیم بگیریم»

به طور خلاصه، در فرهنگ‌های دینی تصورات موجودیت های ماوراء طبیعی متفاوت هستند. این شامل این است که کدام موجودات ماوراء طبیعی هستند. چگونه مشخص می شود که اعتقاد بر این که موجودات ماوراء و طبیعه وجود دارند. ماهیت رابطه بین انسان ها و موجودات ماوراء طبیعی این یافته ها و محدودیت ها را نشان می دهد که تئوری هایی به یک اندازه، برای کسب دانش به ما ارائه می دهند که در میان گروه های فرهنگی این اعتقاد وجود دارد و میتواند به طور معنا داری برای زندگی افراد مختلف اعمال شود.

 

مفاهیم نظریه: به سوی چندگانگی

به جای تئوری های یکسان، نظریه های روانشناسی فرهنگی معمولاً شامل چندگانگی می شوند. به عنوان مثال، آنها بین انواع مختلفی از هویت ها، هوش ها، سبک‌های فرزندپروری و خلاقیت‌ها دچار چندگانگی می شوند. تمایز بین دینداری و معنویت را نیز می توان به عنوان یک جنبش در نظر گرفت که به سمت کثرت است زیرا هدف آن انعکاس بهتر موارد متفاوت است. روش هایی که گروه ها و افراد فرهنگی به آن اعتقاد دارند، واقعیت ماوراء طبیعی یا مقدس یا نهایی ، رفتارهایی متنوع است که آن باورها در آنها تجلی پیدا می کنند.

روانشناسی فرهنگی توجه به دین را مورد توجه قرار داده است و مفاهیم معنوی در زمینه های تحقیقاتی که چندان مورد توجه قرار نمی گرفت را مورد توجه قرار داده است. و نتیجه آن این شد که تعدد را معرفی می کند. یکی از نمونه های این مناطق توسعه حوزه اخلاق است. برای چندین دهه بیشتر تحقیقات در مورد رشد اخلاقی مبتنی بر جهان شمولی کلبرگ بود. سایر نظریه های رشد اخلاقی که در طول دوران شکوفایی نظریه کولبرگ، مانند نظریه گیلیگان و نظریات توریل نیز ملاحظات الوهیت را به عنوان بخشی از استدلال اخلاقی کدگذاری نکردند.

با هدف گسترش حوزه رشد اخلاقی، فرهنگی محققان روانشناسی تمایز بین سه اخلاق سه جانبه را معرفی کرده اند:

1) اخلاق خودمختاری : که نظریه کلبرگ در آن برجسته است. شامل تمرکز بر افراد به عنوان افراد است. دلایل اخلاقی در این اخلاق شامل علایق، رفاه و حقوق افراد (خود یا دیگران)  است.     

2) اخلاق اجتماع: تمرکز بر افراد به عنوان اعضای گروه های اجتماعی، با دلایل مهمی مانند وظیفه در قبال دیگران و نگرانی با آداب و رسوم، منافع و رفاه گروه ها.

3) اخلاق الوهیت: بر اشخاص معنوی یا مذهبی تمرکز دارد موجودات، شامل قانون الهی و طبیعی و دلیلی مقدس دارد. درس و صفای معنوی تحقیقات نشان داده است تمایز قابل اعتمادی از سه اخلاق ذکر شده در سراسر فرهنگ های متنوع، از جمله گروه هایی از برزیل، فنلاند، هند، نیوزلند، فیلیپین، ترکیه و ایالات متحده وجود دارد.

گسترش نظریه رشد اخلاقی به اخلاق الوهیت، خطوط جدیدی از تحقیقات را ایجاد کرده است. مطالعات نشان داده است که استدلال اخلاقی از نظر اخلاق الوهیت حتی در بسیاری از فرهنگ ها وجود دارد زیرا فراوانی آن بین فرهنگ ها به طور قابل توجهی متفاوت است. تحقیقات همچنین نشان داده است که برخی از فرهنگ گروه ها هنگام استدلال از اخلاق الوهیت استفاده می کنند. در مورد مسائل عمومی که در آن احکام اخلاقی آنها برای همه اعمال می شود، در حالی که سایر گروه های فرهنگی این اخلاق را خصوصی می کنند و تنها برای قضاوت درباره رفتارهای اخلاقی خود از آن استفاده می کنند.

پل زدن روانشناسی فرهنگی و رشد، نظریه استفاده از اخلاق سه گانه الوهیت را نیز مطرح کرده است احتمالاً استدلال ممکن آن است که الوهیت به ویژه در نوجوانی افزایش یابد. بر اساس نظریه فرهنگی-توسعه ای روانشناسی اخلاق، استفاده از اخلاق الوهیت اغلب در بین کودکان کم خواهد بود اما در نوجوانی افزایش می یابد و شبیه استفاده بزرگسالان می شود. این تزریق از استدلال الوهیت در نوجوانی به ویژه فرهنگ‌های مذهبی را که بر کتاب مقدس تأکید دارند، ممکن است مشخص کند که اقتدار، یا جایی که مردم موجودات ماوراء طبیعی را تصور می کنند تا حد زیادی از انسان متمایز هستند، مانند دانای کل بودن یا قادر مطلق بودن است. قادر مطلق دلیلش این است که از نظر فرهنگی مفاهیم دینی بیان شده ماهیت انتزاعی دارند تا به آسانی به استدلال اخلاقی تبدیل شوند و فقط توسط نوجوانانی که مهارت‌های شناختی آنها از کودکان بیشتر است اجازه می‌دهد انتزاع کند. تحقیقات برای حمایت از این امر فرهنگی توسعه آغاز شده است. فرضیه در مورد تزریق الوهیت در استدلال اخلاقی نوجوانان می باشد.

با این حال، در فرهنگ هایی که در آن گزارش های کتاب مقدس از موجودات فراطبیعی کمتر برجسته هستند یا در جایی که مردم چنین موجوداتی را کمتر از انسان متمایز می کنند این امکان وجود دارد که مفاهیم اخلاق الوهیت در دسترس تر باشد. از این رو استدلال از سنین پایین و بیشتر توسط کودکان در اخلاق خود استفاده می شود. برای مثال : در برخی جوامع هندی هندو  در فعالیت های ملموس و مکرری وجود دارد و در مواردی همچون حمام کردن، لباس پوشیدن و غذا دادن به خدایان بیان می شود. بسیاری از مکان‌ها در داخل و خارج از خانه برای عبادت است مثل زیارتگاه های خانگی و کنار جاده ای، معابد و مواردی از این قبیل وجود دارد. افراد گوناگونی دیده می شوند که دارای جایگاه خداگونه یا خاصی هستند مثل ارتباط با خدایان ( گوروها، سادوها [انکار کنندگان]، کاهنان معبد). در چنین فرهنگ هایی، کودکان ممکن است درباره مسائل اخلاقی از نظر مفاهیم اخلاق الوهیت استدلال نسبتاً اولیه کنند. زیرا این مفاهیم مکرراً به موارد خاص مثل فعالیت ها و اشیاء روزمره گره خورده اند. سپس، در این دوره از نوجوانی و بزرگسالی، مفاهیم الوهیت اضافی ممکن است بخشی از استدلال اخلاقی یک فرد شود. پژوهش در حال حاضر برای بررسی این فرضیه در حال انجام است.

در مجموع از دیدگاه نظریه های روانشناسی فرهنگی باید به یک اندازه مناسب فراتر از جهان گرایی را شامل شود. تنوع فرهنگی به دلیل توجه آنها به تنوع، روانشناسان فرهنگی به برجسته کردن این موضوع کمک کرده اند.نقش دین و معنویت در زندگی مردم از جمله چگونگی باورها در مورد ماوراء طبیعت و الهیات کمک می کنند تا به واقعیت های روانشناختی و شیوه های مختلف تفکر در مورد اخلاق دست پیدا کنیم.

 

روانشناسی فرهنگی: برجسته سازی دینداری، معنویت و سکولاریسم در نوجوانی

تحقیقات روانشناسی فرهنگی توجه را به این موضوع جلب کرده است که حضور گسترده دین و نوجوانی چگونه است. نوجوانی زمان مهمی برای رشد دینی و معنوی است. باورها و رفتارها در میان فرهنگ ها، توجه روانشناسی فرهنگی را به تحقیقاتی همچون افزایش سکولاریسم جلب کرده است. در میان جوانان، و روش هایی که در آن باورهای سکولار آنها با مفاهیم دینی و معنوی آن ها همپوشانی دارند.

 

توسعه جهان بینی: آیین های جمعی و شکل گیری هویت فردی

نظرسنجی‌ها در میان فرهنگ‌ها، آیین های بلوغ را در اکثریت قریب به اتفاق فرهنگ های سنتی حضور آن را مستند کرده‌اند. این آداب بلوغ، که برگزار می شود. در اوایل یا اواسط نوجوانی، علامت خروج از دوران کودکی و ورود به نوجوانی با مناسک عناصر کلیدی، جهان بینی یک فرهنگ را به نوجوانان منتقل می کند، و اغلب به نوجوانان مسئولیت اخلاقی می دهند. و این مسئولیت را به آگاهی از آموزه های دینی پیوند می دهند. تشریفات مستلزم صرف زمان و تلاش زیادی از طرف نوجوانان و کل جامعه است. گاهی اوقات امید این است که اجداد یا خدایان با برکت جبران کنند. مطمئناً، تلاش‌هایی که انجام می‌شود به ایجاد همبستگی جمعی نوجوانان کمک می کنند و نوجوانان در جهان بینی فرهنگ خود احساس سرمایه گذاری می کنند.

همچنین محققان مشاهده کرده اند در دوران نوجوانی که تعمق در باورها و ارزش ها به عنوان بخشی از توسعه هویت افزایش می یابد. و این فرآیند ممکن است اعتقادات و ارزش‌های مذهبی، معنوی و سکولار را شامل شود. ماهیت افکار و سؤالات نوجوانان بستگی به فرهنگ آنها دارد به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که سؤالات نوجوانان بحرینی، آمریکایی و فنلاندی متفاوت است. سوالاتی مانند «آیا فرصتی برای رفتن به مکه دارم؟» یا «آیا شیطان وجود دارد» و یا «در آینده ما هنوز هم دین خواهیم داشت» می باشد.

در فرهنگ‌هایی که بدون مناسک بلوغ یا نسبتاً محدود انجام می‌شود و بلوغ فاقد تایید گسترده یک جهان بینی دینی است ، فضای بیشتری برای فردی کردن باورها وجود دارد. در کشورهای توسعه یافته اقتصادی ماهیت فردی این فرآیند در نوجوانی مشهود است . یکی از دانشگاه های ایالات متحده آمریکا مثالی ارائه می دهد، در بررسی ملی جوانان و دین اینگونه است که در حالی که آمریکایی ها با مردم مذهبی که تقریباً بیشتر از هر کشور اقتصادی توسعه یافته دیگر است. در باورهای نوجوانان آمریکایی تمایلی به پیروی از آموزه های مذهبی سنتی وجود ندارد.

 

ظهور جهان بینی های سکولار

در حالی که تحقیقات روانشناسی فرهنگی برجستگی رشد دینی و معنوی در نوجوانی را نشان می دهد. افزایش سکولاریسم در میان نوجوانان را در انواع مختلف مستند می کند. دینداری در مطالعات کشورهای آمریکایی، در میان نوجوانان و بزرگسالان در حال ظهور اخیر کاهش یافته است. دینداری نیز به طور کلی از نوجوانی تا پایان عمر کاهش می یابد.

به طور کلی، نوجوانان و بزرگسالان در حال ظهور در کشورهای توسعه یافته سکولارتر از کشورهای همتای خود هستند. . اعتقادات و اعمال مذهبی در کشورهای در حال توسعه به ویژه در میان نوجوانان و بزرگسالان نوظهور پایین است. به عنوان مثال، در اروپا کشور بلژیک، تنها 8 درصد از جوانان 18 ساله حداقل یک بار در ماه در مراسم مذهبی شرکت می کنند. در اسپانیا، که کشوری به طور زیادی کاتولیک سنتی دارد ، تنها 18 درصد از نوجوانان به طور منظم به کلیسا می روند. یک مصاحبه اخیر در مطالعه ای در دانمارک، یکی از کم مذهبی ترین کشورهای جهان بررسی شد که تقریبا 80 درصد از بزرگسالانی در حال ظهور خود را اینگونه توصیف کردند : آگنوستیک، ملحد، یا فاقد اعتقادات مذهبی

به طور سنتی، دین به سؤالات پاسخ داده است. دین در مورد معنای زندگی و مرگ پاسخ داده است. حال چگونه نوجوانان و بزرگسالان سکولار در حال ظهور به این سؤالات فکر می کنند؟

در همان مصاحبه مطالعات اخیر دانمارک از شرکت کننده ها پرسیده شد که معتقدند پس از مرگ چه اتفاقی می افتد؟ علیرغم اینکه بی ایمانی عادی بود با این وجود ولی 62 درصد از بزرگسالان نوظهور دانمارکی اعتقاد داشتند به برخی شکل زندگی پس از مرگ خود را در مورد اینکه چه شکلی می تواند داشته باشد مبهم می دیدند برای برخی، غیرمنطقی به نظر می رسید که مرگ باید پایان هستی باشد اینکه بپذیرم که این درست است "تمام شد" و "تمام شد". برای دیگران، از نظر احساسی ناخوشایند بود که باور کنند به اینکه زندگی پس از مرگ وجود ندارد "من نمی توانم تحمل کنم" . این ایده که اگر کسی در خانواده شما بمیرد، چیزی وجود ندارد. برخی دیگر اعتقاد به روحی را که در درون ادامه می‌یابد بیان کردند "روح ما نمی تواند به سادگی ناپدید شود. او در یک واحد زندگی می کند یک مکان یا مکان دیگری، اما نمی دانم چگونه».

فقدان دین در جهان بینی بزرگسالان امروزی دانمارکی های در حال ظهور را می توان تا حدی بر این اساس توضیح داد: رفاه و ثبات جامعه آنها در مطالعاتی فراملی  مشخص شد که در بسیاری از کشورها، دینداری با رفاه همراه است و دینداری یک کارکرد محافظتی دارد در برابر رفتارهای مخاطره آمیز، کشورهایی که بیشترین میزان رفاه را دارند کمتر مذهبی هستند به عبارتی دیگر افراد مرفه نیز کمتر مذهبی هستند. اما حتی برای بزرگسالان نو ظهور دانمارکی که تمام مزایای ثروتمند بودن را در یک بلوغ داشتند و دارای جامعه ای پایدار بودند اکثریت به نوعی به زندگی بعد از مرگ اعتقاد داشتند.

 

جهت گیری های تحقیقاتی آینده

همانگونه که ممکن است انتظار برود در تحقیقات روانشناسی فرهنگی نشان داده شده که دینداری، معنویت و سکولاریسم به شدت با یکدیگر هستند و از یکدیگر جدا نیستند.

به نظر می رسد تغییرات فرهنگی با سرعت بیشتری از پیشرفت های تکنولوژیکی در حال جهانی شدن است. این تغییرات سوالاتی را در مورد باورها، شیوه ها و ارزش های مورد حمایت جهان بینی های سنتی ایجاد می کند، از جمله نوجوانان مذهبی به ندرت به سن بلوغ می رسند. نوجوانی و جوانی در حال ظهور دوره های زندگی هستند که زمانی توانایی جدیدی برای تفکر و تصمیم گیری وجود دارد و بر جهان بینی فرد نمونه های زیادی از چگونگی فردگرایی وجود دارد این موارد حتی در فرهنگ های سنتی در حال افزایش است. باورها و ارزش‌های سنتی و فردگرایانه‌تر رشد می‌کنند. ارزش هایی که نه تنها بر اساس قانون بلکه بر اساس آنها نیز بنا شده است.

در نهایت، برای هر سوالی که به تقاطع می پردازد توسعه با تغییر فرهنگی، زمینه برای آن آماده است تحقیقات متقابل متوالی که گروه های سنی مختلف را مورد مطالعه قرار می دهد به صورت طولی تحقیق متقابل متوالی تنها راه است هم تغییرات رشدی و هم تاثیر را ثبت کنید تغییرات فرهنگی در طول زمان چنین مطالعاتی پرهزینه است، اما آنها کمک زیادی به پرداختن به برخی از جالب ترین آنها خواهد کرد سوالاتی در مورد آینده دینداری، معنویت و سکولاریسم در زندگی نوجوانان دارای تنوع فرهنگی است.

 

نتیجه

روانشناسی فرهنگی آگاهی را نسبت به دینداری، معنویت، و سکولاریسم در زندگی روانی مردم است. روانشناسان فرهنگی نیز توجه به دوران نوجوانی را مورد توجه قرار داده اند. تا ظهور بزرگسالی را به عنوان دوره های مهم برای رشد به عنوان نوجوانان و بزرگسالان در حال ظهور از جهان بینی ها به پاسخ به سؤالات وجودی را برای خود فرموله کنند. ممکن است ترسیم کنند در مورد عقاید و اعمال مذهبی، معنوی و سکولار درون فرهنگی که در آن زندگی می کنند. آنها ممکن است به دنبال پاسخ باشند به صورت جمعی یا فردی. به طور فزاینده ای سوالات آنها و پاسخ ها در چارچوب جهانی شدن را به سرعت رخ می دهند. جهان در حال تغییر است در حالی که روانشناسی فرهنگی ممکن است به اشتراکات رشدی برسد، تحقیقات روانشناسی فرهنگی چشم انداز نظری و ابزارهای تحقیقی را برای کاوش در راه های گوناگونی که دینداری، معنویت و سکولاریسم در میان نوجوانان در سراسر جهان رشد کند.

ترجمه و ویرایش مقاله لاتین: سید محمد رضا پارسی کیان

 

منبع:

 

The Cultural Psychology of Religiosity, Spirituality, and Secularism in Adolescence - Lene Arnett Jensen

Received: 15 May 2020 / Accepted: 19 November 2020 / Published online: 23 January 2021

© The Author(s), under exclusive licence to Springer Nature Switzerland AG part of Springer Nature 2021

Adolescent Research Review (2021) 6:277–288

https://doi.org/10.1007/s40894-020-00143-0

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ 21/10/28
سید محمد رضا پارسی کیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی