Psychology and related sciences

Study of psychology with other scientific fields and its influence from other sciences

Psychology and related sciences

Study of psychology with other scientific fields and its influence from other sciences

Psychology and related sciences
Presenting summaries of psychology books in Persian and English
Case studies on the relationship between psychology and religion, mysticism, philosophy, politics, social sciences, the influence of media, art and music
Provide a summary of the lecture series of professors related to the topic of the site
Review and analysis of scientific articles

 

 

شیوه کار

از کودکان در بازه سنی 6 تا 15 سال خواسته شد تا دعا خود به خدا را به صورت مکتوب نوشته (کودکان زیر 7 سال گفته ها توسط والدین بدون هیچ تغییری نوشته شده اند. )

متن نوشته شده توسط کودکان بدون هیچ تغییری (حتی غلط های املایی و نگارشی ) در این مقاله آورده شد.

جامعه آماری به صورت تصادفی از محیط فرودگاه هاشمی نژاد مشهد می باشد.

پژوهش فاقد گروه گواه می باشد و کار به صورت غیر آزمایشگاهی و حضور متخصص روانشناسی بوده است.

 

هدف

ارزیابی و مقایسه سنین  مختلف در یک بازه سنی 6 تا 15 سال برای بررسی دیدگاه معنوی کودکان

 

دختر 6 ساله

خدایا کرونا زودتر بره

خدایا زودتر برف بیاد برم برف بازی کنم

خدایا یه خونه بزرگ تر بخریم اتاق من بزرگتر باشه بتونیم توش تلوزیون یخچال و میز نهارخوری بذاریم

خدایا همیشه سالم نگه دارمون

 

پسر - 7 ساله

اول از خدا برای خودم و پدرم و مادرم آرزوی سلامتی دارم.

خدایا من دوست دارم درس بخوانم و دو شغل پلیسی و دکتری برسم و من آرزو دیگری هم دارم که خدا به ما یک خانه بزرگ بدهد و یک ماشین داشته باشیم. از خدا میخواهم همه به آرزوهایشان برسند و من هم به آرزوهایم برسم.

 

پسر - 8 ساله

سلام خدا من دوست دارم تو به من گوشی بدهی. اگر به من گوشی بدهی من تو را دوست دارم.

خدایا من دعا میکنم که پدر و مادرم و برادرم همیشه سالم باشند دعا میکنم پدر بزرگم و مادربزرگ هایم سالم باشند خدا خوب تو به من گوش و پا و دست و ابرو دادی خیلی دوست دارم.

 

پسر 8 ساله

سلام خدا من دوست دارم به من دوچرخه بدهی و فوتبالیست شوم.

خدایا از تو میخواهم امام زمان ظهور کنه چون دوست دارم یار امام زمان باشم و همه ی آدم های بد را از بین ببرم.

خدایا به من کمک کن تا فرزند خوبی برای خانواده ام باشم و بتوانم با کار کردن در آینده کمک خانواده ام باشم.

خدایا از تو میخواهم تا بتوانم یک بار دیگر آقاجونم ببینم.

خدایا دوستت دارم.

 

دختر 8 ساله

خدا جانم ظهور و سلامتی آقا امام زمان و رفتن مریضی کرونا، خدایا مریضا شفا پیدا کنند و همه عروس و دامادها خوشبخت و عاقبت بخیر شوند، همه اجاره نشین ها خانه و مغازه ی خود را بخرند، کل پدر و مادرها و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها زنده باشند، گداها و آشغال جمع کن ها هم سر پناهی برای خود داشته باشند هر کی بچه دار نمی شود بچه دار شود، هرکی مثل من و خانواده ام آرزو دارد برادر شود، و حالا من هم یک خواهر و برادر داشته باشم پدرم حقوق خوبی داشته باشه و پول دار شویم الهی آمین یا رب العالمین امیدوارم خداوند مهربان صدای مرا بشنود و آرزوهایم را برآورده کند.

 

دختر 8 ساله

خدایا آرزو دارم مادر و پدرم همیشه پیشم باشند و سالم و سلامت باشند.

خدایا کرونا برود برای همیشه.

امیدوارم خدا زود تر آرزوی من رو برآورده کنه اللهی آمین.

 

دختر 9 ساله

خدایا دوست دارم مادرم یک بچه ای به دنیا بیاورد و امام زمان ظهور کنه و امام زمان سلامت باشه. همه آشناهای ما 440 ساله بشوند و خانه دار شویم خاله زهرا ام هم خانه دار شود و هم بچه دار و خاله محبوبه ام هر چه زود تر خانه اش مرتب شود و هر چه زودتر خاله سوگند و خاله یلدا ام یک شوهر خوب گیرش بیاد و دایی حسینم که یکی یک دونه است بچه دار شود و خاله آرزو بچه دار شود و همه ی مردم سلامت و زنده باشد و همه ی مرده ها را بیامرز .

 

پسر 12 ساله

دعا میکنم همه مریض ها شفا پیدا کنند و من هم از یاران امام عصر باشم. دعا میکنم کرونا از بین آدم ها برود.

 

پسر 12 ساله

خدایا در درسها و امتحان ها به من کمک کن و در کارهای بزرگ با من یاری کن

خدایا هرچی خواستم به من دادی چیزهایی که به من دادی از هیچی بهتر است. مثل پدر، مادر، خواهر و سلامتی آنها. من به غیر از سلامتی خانواده ام چیزی از تو نمی خوام این دنیا دوست دارم چون ما باید به نیازمندان کمک کنیم و اینکه همه دنیا شاد و با لب خندان باشد.

 

پسر 13 ساله

خدایا روزی برسه که مردم دنیا به ویژه بچه ها از شر کرونا این بیماری خطرناک رها شده و همه در کمال سلامت در کنار هم باشیم .

خداوندا تمام بیماران و معلولان را شفا بده و به کمال آرامش برسان.

خدایا پدر و مادرم را برایم نگه دار تا همیشه احساس امنیت کنم.

خدایا به من هوشی بده تا به کشورم ایران خدمت کنم، پولی ده تا به نیازمندان کمک کنم، توانایی ده تا به اهداف خود برسم.

 

دختر 15 ساله

پروردگارا از سر تمام تقصیر است، گناهان، دروغ ها من بگذر.

خدایا تو همه کس و کار منی هیچ وقت خودت را از من دریغ نکن و من را به حال خود رها نکن.

خدای من ظهور آقا و سرورمون رو برسون تا جهان و هستی رو پر از عدل و داد کنه.

خدایا آرزوهای زیادی دارم اون ها رو برآورده کن اما وقتی بهم جنبه اش رودادی.

خدایا من و خانواده، دوستان، تمام شیعیان، جهان رو از یاران واقعی امام زمان قرار بده.

خدایا خداوند را چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار.

پروردگارا خودت سند بهشتی ما رو امضا و به دست راستمون بسپار.

 

پسر 15 ساله

من درخواست های زیادی از خدا دارم ولی 3 نکته برای من مهم ترین چیزی هست که از خدا میخواهم اولین این است که سلامتی همه خانواده مون دومی این است که من امسال در درس هام موفق تر بشم چون امسال نهم هستم و از خداوند می خواهم به یک نگاه خوبی به من کنه که امسال در رشته ای که میخواهم موفق و پیروز بشوم سوم این است که من یک فرد پول دار وخواستی بشوم در جامعه و پول داری من یکی از درخواست های ویژه هست که از خداوند متعال دارم.

 

نتیجه گیری

با توجه به این که کودک به مرور زمان با رفتن مدرسه و رشد شناختی خود می تواند درک بهتری از معنویت داشته باشد. مسئله باور به خدا و اعتقاد به دین و معنویت مسئله ای انتزاعی و غیر ماده است و همانطور که در نوع دعاهای کودکان که توسط خودشان نوشته شده است کاملا مشخص است که هر چه میزان سن بیشتر می شود. میزان درک آن ها نسبت به مسئله خداوند و معنویت بیشتر می شود. نکته دیگر که قابل توجه است این است که کودک هر چه از نظر سنی بزرگتر باشد دعاهایی که میکند شخصی تر و مستقل تر است. در دعاهایی که توسط کودکان کم سن تر انجام شده بود حضور افراد دیگر بیشتر دیده می شد یا اولین دعای کودکان کم سن و سال مربوط به افرادی غیر از خود یا منافعی غیر از منافع شخصی خود بود که این امر می تواند سبب عدم استقلال و متکی بودن این کودکان به بزرگسالان باشد. چرا که کودک 6 ساله قطعا نیاز بیشتری نسبت به نوجوان 15 ساله دارد.

 

نویسنده : سید محمد رضا پارسی کیان

موافقین ۰ مخالفین ۰ 21/12/23
سید محمد رضا پارسی کیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی