Psychology and related sciences

Study of psychology with other scientific fields and its influence from other sciences

Psychology and related sciences

Study of psychology with other scientific fields and its influence from other sciences

Psychology and related sciences
Presenting summaries of psychology books in Persian and English
Case studies on the relationship between psychology and religion, mysticism, philosophy, politics, social sciences, the influence of media, art and music
Provide a summary of the lecture series of professors related to the topic of the site
Review and analysis of scientific articles

 

یالوم یکی از نویسنده های فلسفی روانشناسی که آثار زیادی در این زمینه دارد. در این کتاب براساس یک رویکرد درمانی که روانکاوی نام داره و با استفاده از شیوه گروه درمانی که گونه از متود درمانی است پرداخته است. در گروه درمانی عده ای از افراد باتوجه به صلاح دید درمانگر کنار هم جمع میشوند و در جلسات مشخص در هر هفته باعث درمان هم دیگر میشوند.

در این کتاب عوامل مختلفی بحث شده است ولی داستان اصلی بر سر دکتر است که دچار سرطان می شود و در تاریکی نا امیدی های خود به سمت پرونده های گشته خود میرود و به صورت اتفاقی با پرونده ای رو به رو می شود که مربوط به شخصی به اسم فیلپ است که توانسته از درمان کردن او موفق و سربلند شود به همین علت با او تماس میگرد و بعد از قرار ملاقات متوجه خواهد شد که وی درمان شده است و تواسنته مشکل جنسی که داشته است را حل کند و در ادامه فیلپ از اینکه توانسته از شوپنهاور به عنوان درمان اختلال جنسی خود جلوگیری کند با جولیوس شخصیت اصلی داستان است مطرح می کند و در این جلسات روان درمانی مناظره های جذابی بین جولیوس که یک روانکاو است و مخالف و پشیمان از وارد کردن فیلپ به جلسه گروه درمانی است با فیلپ که تمام ذهن خودش را با سخنان و زندگی خود را با کتاب های شوپنهاور پر کرده است که باعث جذاب شدن این کتاب می شود گرچه که فیلیپ با درمان اختلال جنسی خود توسط کتاب های شوپنهاور ولی هنوز از درمان ارتباط برقرار کردن و روابط اجتماعی ضعف زیادی داشت ور در کتاب بارها اشاره می شود که وقتی فیلیپ با کسی میخواهد حرف بزند با بالا نگاه میکند ( عدم نگاه کردن به افراد خصوصا جنس مخالف نشان از اختلال جنسی است) تحلیل من از این جریان این است که فیلیپ گمان می کرده که درمان شوپنهاور برای او تاثیر گذاشته چرا که به طور کامل درمان نشده و از طرفی خود شوپنهاور فردی پر از اختلال های روانی بوده که منجر به گفتن برخی نظریه ها وسخنان شده گرچه قطعا سخنان مفید و جذابی هم داشته است.

نکته قابل توجه این است که نویسنده در این کتاب دو داستان موازی را پیش می برد در بخش هایی به زندگی نامه شوپنهاور و وضعیت به دنیا امدن، نحوه زندگی، ارتباط های خانوادگی و تحصیل و مشکلات و سخنان او پرداخته است و بخش هایی که داستان اصلی جولیوس روانکاوی که سرطان گرفته است دارد.

در این کتاب مسائل مختلفی مطرح می شود مثل : مرگ، مفهوم زندگی، اثار و سخنان بزرگان،ناملایمات زندگی، انسان، خدا و مسائل جذابی که باعث شده است هنگام خواندن این کتاب از آن لذت کامل را ببرید و دلیل این است که در این بحث ها نظر های مختلفی مطرح می شود.

نکته دیگر در این گروه درمانی شخصیت های متفاوتی وجود دارند که هر کدام مشکلات و اختلال های روانی خاصی را دارا می باشند که برای روانشناس ها بسیار جذاب و مفید است.

دیدگاه جولیوس در مورد درمان دو مرحله دارد: 1- تعامل که قالبا احساسی است 2- درک همان تعامل

برخی از سخنان شوپنهاور در کتاب:

* همه ما تحت تاثیر نیرو های درونی بیولوژیک قرار داشته و خود را فریب می دهیم که شخصا در حال انتخواب فعالیت هایمان هستیم ( فروید سال ها بعد مشابه این نظریه را اعلام کرد . نهاد . خود . فرا خود)

* بهتر است سکوت اختیار کنید تا اینکه با یک موجود دوپای عادی، گفتگویی عادی داشته باشید. ( شوپنهاور بسیار انسان منزوی بود)

* دانش بشری محدود است و فقط حماقت است که هیچ حد و حدودی ندارد. (ضد کانت و افلاطون)

برخی از سخنانی که از نظر من جذاب بود:

* به محض تولد، مرگ آغاز می شود . رواقیون

* مرگ باشد، من نیستم! پس چرا از مرگ می ترسید؟ . اپیکور

* برای ایجاد تغییر فقط کافی است " این گونه شد " را به " من اینگونه خواستم" تغییر دهید، این همان است که من رستگاری می نامم. از کتاب چنین گفت زرتشت نیچه

اگر میخواهی خوب زندگی کردن را یادگیری، باید اول، خوب مردن ر ایادگیری. سقراط

هیچ انسانی نمی تواند از طعم واقعی زندگی لذت ببرد مگر اینکه مایل و آماده ترک زندگی باشد. سنکا

عشق در وجود کسی نهفته است که عاشقانه، نه کسی که عشق رو دریافت می کنه. افلاطون

فقط یک درمانگر زخم خورده می تواند زخم ها را به درستی درمان کند. یونگ

منبع: خلاصه کتاب - درمان شوپنهاور - اروین د.یالوم - ترجمه فروزنده دولتیاری - انتشارات نیک فرجام - چاپ دوم 1399

موافقین ۰ مخالفین ۰ 21/10/23
سید محمد رضا پارسی کیان

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی